۲۲ خرداد ۱۳۹۱، ۱۹:۵۶

مهر گزارش می دهد/

مقصر سیلاب متروی تهران در دو روایت

مقصر سیلاب متروی تهران در دو روایت

نزدیک به دوماه از حادثه آبگرفتگی خط 4 متروی تهران می گذرد و کمیته های پیگیری این حادثه گزارش هایشان را ظرف دیروز و امروز منتشر کردند.

به گزارش خبرنگارمهر، روز گذشته کمیته پیگیری شورای شهر تهران در جلسه غیر علنی خود گزارش خود را در خصوص سیلاب مترو ارائه کرد و امروز گزارش کمیته منتخب رئیس جمهور در سایت دولت نتایج تحقیقات خود را در رابطه با علل آبگرفتگی ایستگاه های مترو اعلام کرد.

هرچند این دو گزارش به دلیل حضور رئیس کمیسیون عمران شورا یک ادبیات دارد و به نتایج واحدی نیز رسیده است اما چندان به مذاق مدیریت شهری خوش نیامده است .

شهردار تهران امروز در حاشیه دیدار مردمی خود به میان خبرنگاران آمد و گزارش شورا را منصفانه و کارشناسی خواند . در حالی که در این گزارش علت اصلی آبگرفتگی مترو، نه بارش بی سابقه باران که مدیران شهری بارها در مصاحبه هایشان آن را در 50 سال گذشته بی سابقه می دانستند بلکه گودبرداری کارگاه مترو و عدم لایروبی مسیر آب عنوان و رها شدن دیوار شمالی کانال سیل برگردان غرب تهران که از سال 48 تا به امروز عنوان شد .

در این دو گزارش دو انتقاد به طور مستقیم متوجه مدیریت شهری بود . نخست از دست دادن زمان طلایی که می توانست از وقوع این حادثه پیشگیری کند . شکیب دراین رابطه می گوید: براساس اسناد موجود در ساعت 15/13 شکستگی در دیواره ایجاد می‌شود که البته شهرداری این مساله را قبول ندارد در حالی که گزارش تهیه شده توسط ما علمی است ‌‌.‌‌براساس اطلاعات موجود سرریز شدن آب از ساعت 30/12 شروع شده است و تا زمان اعلام شده اتفاق در این مسیر عملیات پیشگیرانه ای انجام نمی شود اما شهرداری تهران از ساعت 15 وارد کار می‌شود و در این مدت زمان تنها عوامل کارگاه اقداماتی راانجام می‌دهند که موثر نبوده است‌‌ .

اما شهردار تهران چندان با طلایی نامیدن این زمان موافق نیست و دراین رابطه می گوید:‌‌ طلایی در هنگام وقوع زلزله و بحرانهای اینچنینی که مردم زیر آوار هستند معنا پیدا می کند و مربوط به صدمات انسانی است و ما در این حادثه طی 8 دقیقه هزاران مسافر را بدون کوچکترین آسیبی از ایستگاهها خارج کردیم.

او در خصوص عدم لایروبی نیز توضیح می دهد: در نیمه دوم اسفند و اوایل فروردین ما فرصت لایروبی داشتیم که این کانال نیز لایروبی شده است.

در گزارش شکیب عملکرد وزارت نیرو نیز نقد می شود . رئیس کمیسیون عمران شورا می گوید:نمی توان عملکرد شهرداری تهران را در آبگرفتگی مترو زیر سؤال برد چرا که وزارت نیرو نیز در بخش رعایت حریم نظارت کافی را نداشته است و حتی نسبت به اخطارها نیز بی‌تفاوت بوده است و هرکدام از سازمان‌ها به سهم خود مقصرند.

اما درگزارش دولت تنها مقصر این حادثه مدیریت شهری است و سخنی از کم کاری سایرنهادها مرتبط نیامده است. نکته دیگر این دو گزارش میزان خسارت به متروی تهران است که مبنای کار میزان خسارت عنوان شده توسط شهرداری است .

محمد رضا محمودی معاون استاندار تهران دلیل این موضوع را شهرداری صورت مسئله را پاک کرد و اجازه برآورد خسارت به این ایستگاهها را به کسی نداد.

او با تاکید دوباره بر خسارت 200 میلیاردی می گوید: در گزارش رئیس کمیسیون عمران رقم خسارت رقمی است که از سوی شهرداری مطرح شده است. زیرا دیگر امکان بررسی خسارت وجود ندارد وقتی صورت مسئله را پاک کرده اند و در زمانی که امکان برآورد خسارت وجود داشت کسی را به ایستگاه های آبگرفته راه نداده اند چگونه خسارت را محاسبه کنیم . نه آقای شکیب و نه ما امکان برآورد خسارت را نداریم . اما برآوردهای گذشته ما نشان می دهد 100 تا 200 میلیارد میزان خسارت به خطوط آبگرفته مترو است .

هرچند مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو این ادعا را قبول ندارد و می گوید: کسی پشت درهای بسته مترو نمانده بود و هر زمان که اراده می کردند می توانستند خسارات را برآورد کنند.

شهردار تهران نیز ترجیح داد در مقابل سخنان معاون استاندارد سکوت کند و به همین جمله که جواب دادن به این گونه حرف ها وقت کشی است بسنده کرد .

اما دراین میان سایت روابط عمومی شهرداری نیز تلاش کرد با مصاحبه با نمایندگان مجلس و تقدیر آنها از مدیریت شهری به دلیل کوتاه بودن زمان مدیریت این حادثه، به سخنان رئیس کمیسیون عمران شورا در خصوص از دست دادن زمان طلایی پاسخ دهد .

در میان سه کمیته ای که این حادثه سیلاب متروی تهران را دنبال می کردند، هنوز گزارش کمیته استانداری منتشر نشده است . اما به نظر می آید همانطور که شهردار تهران نیز می گوید: گزارش شورا از میان این گزارش ها منصفانه تر و کارشناسی است .

کد خبر 1624228

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha